Muqi Fa-chang (Po chińsku: 牧谿; po japońsku: Mokkei; ur. 1210? –zm. 1269) był jednym z najważniejszych malarzy chińskich okresu Song.
Wczesne lata
Muqi Fa-chang urodził się około 1210 roku w prowincji Zhejiang w Chinach. Był mnichem buddyjskim, studiował sztukę w klasztorze Lingyin. Mało jest konkretnych informacji na temat życia Muqi, a wiele faktów jest owiane tajemnicą, nawet rok jego urodzenia jest datą szacunkową, niepewną.
Twórczość
Muqi jest znany przede wszystkim z serii malowideł na ścianach klasztoru Foguang w Chinach. Malowidła te przedstawiają sceny z życia Buddy i są uważane za jedne z najważniejszych dzieł sztuki buddyjskiej. Jego styl malarski był bardzo oryginalny i wpłynął na rozwój sztuki chińskiej. Muqi często stosował technikę tuszu, co nadawało jego pracom wyjątkowy charakter.
Inspiracje Buddyjskie w Twórczości
Muqi zasłynął ze swojego podejścia do sztuki, łącząc malarstwo z filozofią buddyjską. Jego prace często przedstawiają krajobrazy, zwierzęta i postacie ludzkie w kontekście medytacyjnym. Mistrz Malarstwa eksperymentował z różnymi stylami i technikami, starając się uchwycić głębokie znaczenie buddyjskich nauk, takich jak pustka i nietrwałość.
Dalsze losy
Artysta zmarł w 1269 roku. Mimo, że życie Muqi jest owiane tajemnicą, jego dziedzictwo artystyczne jest niezaprzeczalne, a jego dzieła są doceniane zarówno za piękno, jak i głęboką duchowość, jaką przekazywał poprzez sztukę. Współcześnie Muqi jest nadal hołubiony przez miłośników chińskiej sztuki, a jego prace są eksponowane w wielu muzeach na całym świecie.
Post Scriptum
Przyznam się, że odkrycie tego malarza jest dla mnie inspirujące, zazwyczaj skupiamy się na malarzach europejskich, nie doceniamy malarstwa z kręgu kultury dalekiego wschodu :). W Encyklopedii Malarstwa planuję ukazywanie, czy raczej “odkrywanie” sylwetek malarzy z całego świata, co mam nadzieję będzie dla Ciebie, drogi Czytelniku, inspirujące.
Źródła:
- https://pl.wikipedia.org/wiki/Malarz
- https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/Muqi;3944421
- https://pl.wikipedia.org/wiki/Suiboku-ga
- Cahill, James. “Mu-ch’i and the Six Persimmons.” Archives of Asian Art, vol. 30, 1976, pp. 61-74.
- Lee, Sherman E. “Reflections of Reality in Chinese Painting.” The Metropolitan Museum of Art Bulletin, New Series, vol. 29, no. 9, 1971, pp. 393-402.
- Sullivan, Michael. “The Birth of Landscape Painting in China.” Orientations, vol. 2, no. 9, 1971, pp. 10-19.



